donderdag 19 april 2012

50 plus 4 – BMW fabriek voor 50 plussers




















De Duitse Firma heeft slim ingespeeld op vergrijzing en oudere werknemers. De in Dingolfing gevestigde BMW fabriek is de eerste speciaal op 50-plussers aangepaste BMW productie lijn. Werken in een fabriek is al lang geen slavenarbeid meer maar toch kan het monotone werk voor nadelige effecten zorgen bij de oudere werknemers. En laat dit nou net de groep werknemers zijn waar BMW zo zuinig op is. Zij bezitten de kennis en vaardigheden en ervaring die bij de jongeren in wat mindere maten aanwezig is. 
Uit onderzoek is gebleken dat binnen 10 jaar het aantal 50-plussers binnen het bedrijf zal zijn gegroeid van 25 naar 45 procent. Kortom nu actie ondernemen dacht BMW.
In samenwerking met verschillende fysiotherapeuten, artsen, ingenieurs en architecten heeft BMW haar fabriek laten ombouwen tot een “50-plus vriendelijke” omgeving.

De veranderingen die BMW heeft doorgevoerd zijn onder andere: Betere verlichting, rijdende gereedschapskisten, krukken op plaatsen waar veel gestaan moet worden, fitnessruimte en een lekkere lounge ruimte om uit te rusten. Verder zullen robots de zware en monotone taken van de mens nog verder overnemen om haar werknemers zo veel mogelijk te ontlasten.
Dit zijn de wat kleinere aanpassingen maar wat het geheel volgens BMW helemaal zo succesvol maakt is de Tragere band waardoor de fabriek twee derde langzamer auto’s produceert dan alle overige fabrieken. Er wordt dan ook gewerkt in ploegendiensten en in dit geval niet in twee maar drie ploegen. De taken worden vaker gewisseld om te voorkomen dat werknemers tijdenlang dezelfde handeling moeten uitvoeren.











Dat een ontwikkeling aantrekkelijk is voor de werknemers hoef ik niet verder meer te verklaren. Zij worden aan alle kanten voorzien van gemakken om het werk lichter en aangenamer te maken. Voor BMW zal deze gehele ontwikkeling vanzelfsprekend minder aantrekkelijk zijn aangezien zij de productie met een derde achteruit zien gaan.
Toch vind BMW het een goede ontwikkeling en zeker geen publiciteitsstunt maar eerder een bewapening tegen de aanstormende vergrijzing. Op de vraag of het toekomst potentie heeft kan ik dus volmondig ja antwoorden. En inspirerend is het zeker, want BMW heeft de plannen al klaar liggen om het concept uit te breiden naar haar andere vestigingen.

Waardewoorden: gemak, aantrekkelijk, aangenaam, innovatie, inspirerend

Bron: www.techbusiness.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten